Karpatka

Karpatka to dwie warstwy ciasta parzonego przełożone kremem budyniowym. Jej przygotowanie nie jest trudne, najważniejsze, by krem był na tyle gęsty, żeby nie "uciekał" z karpatki podczas krojenia. Można wykorzystać półprodukty, jakie oferują niektóre firmy, np. krem do karpatki w proszku albo budyń w proszku. Mój przepis na karpatkę nie zawiera takich elementów, a efekt finalny jest pyszny i warto poświęcić czas na przygotowanie tego ciasta od podstaw.

karpatka


Karpatka

Składniki:

CIASTO
1 szklanka wody
125g masła 
1 szklanka mąki pszennej
5 jajek

KREM
2 szklanki mleka
200g masła
2 łyżki mąki pszennej
2 I 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
5 łyżek cukru
1/2 opakowania cukru wanilinowego


idealna karpatka z kremem budyniowym

Wykonanie:

- wodę zagotować z masłem, gdy będzie wrząca, wsypać mąkę i dobrze wymieszać, by ciasto było jednolite, schłodzić
- do schłodzonej masy dodać jajka i zmiksować
- piekarnik rozgrzać do 220 stopni, ciasto podzielić na dwie części i rozsmarować na papierze do pieczenia cienką warstwą; aby ułatwić sobie to zadanie, polecam posmarować formę przed położeniem papieru tłuszczem, dzięki temu będzie on bardziej przylegał do blachy
- piec około 30 minut, wystudzić po upieczeniu
- z mleka odlać 2/3 szklanki, dodać mąki i dokładnie wymieszać


karpatkowy krem budyniowy

- resztę mleka zagotować z cukrami, gdy zacznie się gotować, wlać mleko z mąką i ugotować budyń
- budyń ostudzić, przykrywając go szczelnie folią spożywczą tak, żeby stykała się z wierzchem budyniu
- utrzeć masło, dodawać po łyżce budyniu i ucierać do otrzymania jednolitej masy, krem schłodzić w lodówce
- jeden płat ciasta ułożyć w formie, wyłożyć krem, rozsmarować równo i przykryć drugim płatem, całość mocno schłodzić (najlepiej całą noc)
- podawać krojąc w kwadraty

8 komentarzy:

  1. Mniam moje ulubione ciasto z dzieciństwa... Ale mi smaka narobiłaś...

    OdpowiedzUsuń
  2. Karpatki podejmowałam się tylko z półproduktów, ale może spróbuję z Twego przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  3. a jaki jest rozmiar blachy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że w przepisie pominęłam wielkość formy, a dawno już nie przygotowywałam tej karpatki, więc nie jestem pewna co do rozmiarów, ale wydaje mi się, że robiłam ją w formie 23x28 lub 24x34. Myślę, że w obu tych formach karpatka się uda, co najwyżej grubość ciasta i kremu będzie nieco inna.

      Usuń

Jeśli masz pytania odnośnie przepisu, zadaj je w komentarzu,
a jeśli skorzystałaś/eś z przepisu, podziel się swoją opinią :)
Ze względu na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane, tak więc mogą pojawiać się na stronie z opóźnieniem.